Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pelastuslakia ollaan jälleen uudistamassa, mutta ajan ja resurssien puute uhkaa tälläkin kertaa näivettää uudistuksen koskemaan vain välttämättömiä laki­muutoksia. SPAL vaatii erivapauspykä­län poistamista pelastuslaista.

Erivapaus mainittiin laissa ensim­mäisen kerran vuonna 2000. Tuolloin pelastustoimilakiin lisättiin 21 §, jonka mukaan sisäasiainministeriö voi erityisistä syistä antaa erivapauden asetuksella sää­detyistä kelpoisuusvaatimuksista kunnan pelastustoimen virkaan tai tehtävään, jos kunnan pelastustoimen asianmukainen järjestäminen tätä välttämättä edellyttää.

Pelastuslaissa vuonna 2003 eri­vapauspykälä säilyi käytännössä muuttumattomana. Ainoa muutos oli alueellisen pelastustoimen perusta­minen, joka siirsi pelastustoimen järjes­tämisvastuun kunnilta alueille.

Pelastuslain myötä erivapaus voitiin myöntää vain yhtä aluetta eli pelastuslaitoksen toimialuetta koskevaksi.

Aluerajoitus purettiin pelastuslaista vuonna 2011. Uusi erivapautta sään­televä 58 § kuului: sisäministeriö voi erityisistä syistä antaa erivapauden tässä laissa säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista pelastuslaitoksen virkaan tai tehtävään. Erivapautta ei enää rajattu tiettyyn alueeseen, vaan siitä tuli valtakunnalli­nen. Erivapauden saanut oli kelpoinen toimimaan erivapauden mukaisessa pelastustoimen virassa missä tahansa pelastuslaitoksessa.

Erivapauden saanut on kelpoinen toimimaan erivapauden mukaisessa pelastustoimen virassa missä tahansa pelastuslaitoksessa.

Sisäministeriö ei varmistu hakijan osaamisesta

Sisäministeriö voi siis erityisistä syistä antaa erivapauden pelastus­laitoksen virkaan tai tehtävään. Erivapautta haetaan kirjallisesti ja henkilökohtaisesti. Hakemuksesta tulee ilmetä olennainen pelastustoimen työkokemus sekä kopiot tutkintotodis­tuksista ja suoritetuista pelastustoimen kursseista. Hakijalta edellytetään kuu­den vuoden työkokemusta pelastajan viransijaisuudesta tai määräaikaisessa virassa tai tehtävässä toimimisesta pelastuslaitoksella. Sopimuspalokunta­toiminta ei täytä tätä edellytystä.

Erivapauksia haettiin sisäminis­teriöltä yhteensä 78 kertaa vuosina 2015–2023. Näistä 51 hakemusta johti myönteiseen päätökseen ja 27 kieltei­seen päätökseen.

Erivapautta myöntäessään sisämi­nisteriö ei millään tavoin varmistu hakijan pätevyydestä tai osaami­sesta. Turvallisen ja tehokkaan työn kannalta merkityksellisiä osaamisalueita ovat esimerkiksi savusukellus- ja pintape­lastuskelpoisuus, kyvykkyydet toimia vaarallisten aineiden onnettomuuksissa ja CBRNE-uhkatilanteissa, turvallinen työskentely PVAT-tehtävillä ja perus­tason ensihoidon osaaminen. Sisämi­nisteriö ei myöskään varmistu hakijan psyykkisestä soveltuvuudesta alalle. Näiden kyvykkyyksien varmistaminen jää pelastuslaitoksen vastuulle.

Sisämi­nisteriö ei myöskään varmistu hakijan psyykkisestä soveltuvuudesta alalle.

Jos erivapauden saanut ei esimerkik­si hallitse pintapelastustehtäviä, työn­antaja ei voi käyttää häntä tässä tehtä­vässä. Osaamisen puute voi aiheuttaa työturvallisuusriskin, josta vastuun kantaa työnantaja.

Laki hyvinvointialueen ja kunnan viranhaltijasta mahdollistaa määräaikai­seen virkasuhteeseen ottamisen ilman yleisten kelpoisuusehtojen täyttämistä. Jos työnantaja toimii näin, hänen on varmistettava työntekijän osaaminen. Laiminlyönti voi johtaa rikosoikeudelli­seen vastuuseen.

SPAL vastustaa erivapautta koskevaa lainsäädäntöä, koska se ei vastaa nykypäivän vaatimuksia turvallisuusammatissa. Pelastustoimi on ainoa turvallisuuden toimija, jossa tällai­nen käytäntö on edelleen mahdollista.

Blogin kirjoittaja Pasi Jaakkola on Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin vt. järjestön johtaja ja edunvalvontajohtaja.