Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ja Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HAL ovat jättäneet sisäministeriölle ja Hätäkeskuslaitokselle toimenpide-ehdotuksen työn psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallintaan.
SPAL ja HAL vaativat, että työnantaja noudattaa työsuojeluviranomaisen antamia ohjeita, joihin kuuluvat työterveyshuollon kattava työpaikkaselvitys ja toimenpide-ehdotukset työn kuormitustekijöiden hallintaan.
Aluehallintoviraston syksyllä 2023 tekemän työsuojelutarkastuksen mukaan Turun hätäkeskuksen työntekijät ovat kokeneet jo pidempään työhyvinvointia heikentävää kuormitusta erityisesti työajoista, työhön keskittymistä häiritsevistä tekijöistä sekä liiallisesta työmäärästä. Haitallista kuormitusta on koettu myös haastavissa asiakaspalvelutilanteissa.
– Vastavalmistunut hätäkeskuspäivystäjä käsitteli viime vuonna jopa 14 000 hätäpuhelua. Määrä on kasvanut viime vuosina tuhansilla. Hätäkeskuslaitoksessa ei ole tietoa, millaisella puhelumäärällä työtä voi tehdä laadukkaasti ja turvallisesti, varapääluottamusmies Patrick Tiainen huomauttaa.
Aluehallintovirasto totesi tarkastuskertomuksessaan, että työnantajan on selvitettävä työn sisältöön, työnjärjestelyihin ja työyhteisön toimivuuteen liittyvät kuormitustekijät, jotka vaarantavat työntekijöiden terveyttä. Hätäkeskuslaitos on toteuttanut työpaikkaselvityksen vuonna 2020, mutta aluehallintoviraston mukaan se ei arvioi kaikkia työn sisältöön ja työn järjestelyihin liittyviä kuormitustekijöitä.
Aluehallintovirasto teki työsuojelutarkastuksen syksyllä 2023 ainoastaan Turun hätäkeskukseen, mutta SPALin ja HALin tiedossa on, että samoja ongelmia on myös muissa hätäkeskuksissa.
– Kehotamme työnantajaa tekemään samat toimenpiteet myös muiden hätäkeskusten osalta, SPALin työmarkkina-asiantuntija Mikko Laine sanoo.
SPAL ja HAL ovat toimenpide-ehdotuksessaan luvanneet tukea työnantajaa kuormitustekijöiden hallinnassa ja työhyvinvoinnin edistämisessä.