Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Nopea avunsaanti hätätilanteissa ja kriisinkestävyys on yksi yhteiskuntamme keskeisistä turvatekijöistä. Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL edellyttää, että pelastustoiminnalle varmistetaan riittävät talous- ja henkilöstöresurssit budjettiriihessä.

Hyvinvointialueet järjestävät pelastustoimen palvelut. Uhkana on, että talouden suuri alijäämä ja sopeutustoimet hyvinvointialueilla vaikeuttavat pelastustoiminnan palveluiden ylläpitämistä ja pitkäjänteistä kehittämistä.

– Useilla hyvinvointialueilla toimintaa on jo jouduttu sopeuttamaan heikon taloustilanteen pakottamana. Tämä tarkoittaa viiveitä avun saannissa, mutta myös työturvallisuus- ja työhyvinvointiriskejä kuormittuneelle ja alimitoitetulle pelastushenkilöstölle, vt. järjestön johtaja Pasi Jaakkola sanoo.

Työskentelyolosuhteita, palkkausta ja muita työehtoja on kehitettävä yhdessä pelastusalan henkilöstön kanssa, jotta nykyinen henkilöstö ja aloille valmistuvat jäävät alalle. Koko maan kattava pelastustoiminta tarvitsee riittävästi alan tutkinnon suorittanutta henkilöstöä.

– On positiivista, että pelastajien koulutuspaikkoja on pystytty lisäämään lisärahoituksen turvin. Haastavassa taloustilanteessa suuri kysymysmerkki kuitenkin on, pystyvätkö pelastajapulasta kärsivät hyvinvointialueet palkkaamaan valmistuvat pelastajat, Jaakkola toteaa.

Muuttunut turvallisuusympäristö edellyttää riittävää rahoitusta ja pitkäjänteistä päätöksentekoa. Osana kokonaisturvallisuutta pelastustoiminnassa on varauduttava ennalta poikkeustilanteisiin, kuten turvallisuuskriiseihin, luonnonkatastrofeihin ja suuronnettomuuksiin.

– Vaikka taloustilanne on haastava, pelastustoimi ei ole paikka, jossa voidaan tehdä kompromisseja. Sekunnit ja minuutit ratkaisevat, että apu saapuu perille ajoissa, Jaakkola painottaa.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ehdottaa, että pelastustoimen tehtävien järjestämisvastuun sijoittumista on selvitettävä. Pelastustoimen ohjausvastuu on pelastustehtävien osalta sisäministeriöllä ja hyvinvointialueiden ohjausvastuu sosiaali- ja terveysministeriöllä. Kahden ministeriön ohjauksen selkiyttäminen edellyttäisi kattavaa selvitystä tehokkaasta ja selkeästä järjestämistavasta.

Vuoden 2025 talousarvioesityksen valmisteluaikataulu:

  • 9.8. Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2025 talousarvioksi julkaistaan verkossa, osoitteessa budjetti.vm.fi. 
  • 3.–4.9. Hallituksen budjettiriihi
  • 23.9. Talousarvioesitys käsitellään ylimääräisessä raha-asiainvaliokunnassa sekä valtioneuvoston yleisistunnossa ja julkaistaan verkossa, osoitteessa budjetti.vm.fi.