Sunnuntaina 11. helmikuuta vietetään EU:n yhteistä 112-päivää. Tänä vuonna teemana on hätänumeron oikea käyttö.
Hätäkeskus on avun ensimmäinen lenkki. Hätälinjalle voi soittaa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Hädän hetkellä apu tulee saada nopeasti. Hätäkeskuksissa puheluihin vastataan viivytyksettä.
Hätäkeskukseen tulee kuitenkin runsaasti sinne kuulumattomia puheluita. Vuoden 2023 tammi-maaliskuussa ilkivaltaisia puheluita soitettiin yhteensä 8 000 ja vahinkopuheluita 190 000 kappaletta. Jokainen turha puhelu kuormittaa hätälinjaa ja voi hidastaa avun saamista todellisessa hätätilanteessa.
Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL pitää tärkeänä, että pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskuspalvelut ovat kaikille yhdenvertaiset. Jokainen voi osaltaan vaikuttaa tähän varmistamalla, että soittaa hätänumeroon vain silloin, kun siihen oikeasti on aihetta.